Khamis, 8 Mei 2008

Selamat bergraduasi!!


Maaf jika bunyi ini agak 'lembut' tapi harap dapat perhatikan liriknya~~
Dengan nama Allah, Maha Pemurah, Maha Penyayang,
Kali ini minda ini ingin berkongsi lantaran terpengaruh dengan kemeriahan sahabat-sahabat seuniversiti yang menghadiri majlis graduasi mereka. Tahniah kepada sahabat-sahabat sekalian. Memang susah hendak digambarkan perasaan apabila kita sendiri tidak mengalaminya. Kegembiraan yang minda ini tidak dapat menggambarkannya atau meletakkannya dalam bentuk coretan di sini.

Namun, minda ini kadang-kadang terfikir, bagaimanakah perasaan apabila seseorang insan itu berjaya bergraduasi dalam 'kehidupan'. Memang telah nyata bahawa secara sunnahNya bahawa insan tidak akan masuk syurga selagi terdapat palitan dosa padanya. Begitu juga dengan kehidupan di universiti, untuk mendapat pangkat cemerlang semasa graduasi, adalah mustahil sekiranya insan itu mendapat kegagalan dalam paling tidak dalam satu subjek yang telah diambilnya.

Maka sedarlah diri bahawa ujian kehidupan adalah jauh lebih susah daripada kertas-kertas 'design', 'dynamics', 'thermofuids' dan pelbagai lagi. Jika ujian untuk bergraduasi di universiti adalah terletak dalam 'course works', 'tests', 'quizzes', peperiksaan dan pelbagai lagi yang agak terhad waktunya, ujian kehidupan adalah 24/7 (Foodtown pun tutup masa Easter day!!). Semoga dipermudahkanNya.

Wallahu'alam

p/s kredit kepada senikehidupan.com dan alumni.auckland.ac.nz atas imej

0 comments: