Sabtu, 6 Disember 2008

Roda Kehidupan

Dengan nama Allah, Maha Pemurah Maha Penyayang...

Labbaik Allah humma labbaik
Labbaik la sharika laka labbaik
Innal hamda
Wan-ni'mata
Laka walmulk
Laa sharika lak.

O my Lord, here I am at Your service, here I am.
There is no partner with You,
here I am.
Truly the praise
and the provisions are Yours,
and so is the dominion and sovereignty.
There is no partner with You.
[SOURCE]

Bandar kapal layar ini kian sepi apabila kebanyakan pelajar-pelajar institusi pengajian tinggi di sini pulang ke daerah masing-masing untuk percutian musim panas sebelum kembali semula pada awal Mac tahun depan. Hanya pekerja-pekerja kontraktor yang memecahkan kesunyian universiti dengan aktiviti korek mengorek Symonds St yang dibuka hanya tiga lorong berbanding saiz asal empat lorong. Mungkin ada yang akan datang awal pada bulan hadapan untuk memulakan sesi pengajian musim panas (summer school). Tempoh masa yang panjang ini akan menjadi suatu yang amat bermanfaat buat diri yang tahu menilainya atau menjadi suatu yang amat merugikan bahkan boleh menjadi suatu 'bala' buat diri yang tenggelam dalam tipu daya ujian kesabaran dalam kelapangan. Bagi minda ini, masa-masa akhir di bumi yang banyak mengajar erti hidup ini perlu digunakan sebaik mungkin, demi mengharapkan agar saat-saat ini menjadi saksi 'last minute' sebelum meninggalkannya mungkin buat selama-lamanya.

Pada kali ini, minda ini ingin berkongsi dengan diri tentang suatu perkara yang masih terngiang-ngiang di dalam minda ini, lantaran mengenangkan saat-saat akhir dalam mengharungi kehidupan sebagai seorang pelajar ijazah sarjana muda. Juga saat-saat akhir sebagai seorang yang telah melalui tempoh persekolahan formal selama 18 tahun berturut-turut.

Pernah suatu ketika, minda ini diluahkan, "Hidup ni, macam suatu putaran kehidupan. Kalau tengok betul-betul, hidup ni, sejak kecil mak ayah asuh sampai masuk sekolah. Lepas tu, belajar-belajar sampai la dapat 'degree'. Lepas tu cari kerja dan dapatkan pendapatan untuk stabilkan ekonomi sendiri. Dalam masa yang sama, dapat kereta, rumah, kahwin, dan akhirnya dapat anak. Lepas tu, dah tua, anak pun besar, bersaralah diri daripada kerja yang diceburi. Dan akhirnya duduk di atas kerusi malas (yang goyang-goyang tu), melihat cucu-cucu bermain keriangan. Begitulah putaran roda kehidupan manusia, bukankah begitu wahai ****?" bersungguh benar luahannya. (olahan semula) "Ye tak ye" Benak minda ini mengiyakan... (Mungkin diri boleh 'fancy'kan lagi cerita di atas dengan menambahkan lagi 'perisa'nya.)

Setelah beberapa ketika masa berlalu, kemudian minda ini berfikir kembali, "Sekiranya begitulah kehidupan diri, apakah yang dapat membezakan diri daripada mereka yang kufur dengan Allah?" Dalam erti kata lain, putaran kehidupan diri seolah-olah sama sahaja dengan semua manusia yang hidup di dunia ini. Hidup dengan melalui fasa\ demi fasa yang tidak jauh bezanya terutamanya dalam sudut pemikiran dan matlamat hidup. Mujurlah ada beberapa kewajipan harian, mingguan, dan tahunan yang sekurang-kurangnya membezakan hidup seorang yang ingin bergelar Muslim.

Maka setelah difikir-fikirkan, suka minda ini ingin menyeru diri untuk memikirkan kembali matlamat asal dalam setiap amalan dalam kehidupan diri. Ke manakah setiap perbuatan yang diri lakukan itu akan membawa diri? Adakah sekadar memenuhi kehendak diri semata-mata atau sebaliknya? Memang tidak dapat dinafikan bahawa ideologi yang terkandung di dalam islam pasti memenuhi keperluan (bukan kehendak eyh) insan, namun sebarang 'isme-isme' (sosial'isme', anim'isme' dll.) yang bertentangan dengan islam pasti mengundang padah bukan setakat kepada diri, malah kepada insan lain.

Oleh itu, suka minda ini berkongsi dua potong kalam Allah yang mafhumnya:-

"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, iaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak daripada jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang terna,k dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (syurga)."
(Ali-Imran;3:14)

Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya dan daripada berjihad pada jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.
(At-Taubah;9:24)

Oleh itu, sebagai langkah awal, gunakanlah masa percutian musim panas ini untuk mendalami islam dengan sebaik mungkin. Setitis perasaan bahawa diri sudah memiliki pengetahuan islam yang cukup dan memadai dalam diri sesungguhnya mampu mengundang bahaya kepada diri. Hadirkanlah diri dalam majlis-majlis ilmu, bacalah bahan bacaan berilmiah yang bakal menjadi bekal kepada amal diri.
Dan bukanlah bahan bacaan yang tidak pasti sejauh mana faedahnya kepada diri seperti komik, manga, majalah gosip, dan yang sewaktu dengannya. (Boleh fikirkan sendiri kot)

Akhirul kalam, suka minda ini mengucapkan selamat menyambut Eidul Adha 1429H kepada semua yang mengenali dan membaca coretan pada kali ini. Semoga kisah pengorbanan yang terulung 'itu' menjadi garis panduan buat diri. Sebagai penutup kepada edisi coretan di bumi kapal layar ini, minda ini ingin memohon maaf atas segala salah silap, dan halalkan makan minum (dll.) sepanjang tempoh bermukim di sini. Semoga segala yang baik dijadikan pengajaran, diikuti untuk hasil yang lebih baik dan yang buruk dijadikan sempadan untuk dijauhkan. Tidak dapat dinyatakan individu-individu secara khusus di dalam coretan ini lantaran minda ini hanyalah seorang insan biasa dan terdedah kepada terlupa kepada semua yang pernah membantu dalam putaran roda kehidupan di bumi kapal layar ini, lalu mengguris seribu rasa dalam jiwa diri. Cheers mate.



Sumber: Pelbagai


Bukanlah ingin dinyatakan perasaan sedih kerana bakal berpisah, namun sebagai seorang yang percaya dengan hari kemudian, jika tidak berjumpa di tanah air nanti, maka insya ALlah bersama bertemu di syurga yang abadi. Sweet as. C U around.

Wallahu'alam

0 comments: